Nederland Kennis Curriculum

Op onze school wordt het lesaanbod van ‘Kennis van de wereld’ vormgegeven door middel van thematisch vakintegratie. Dit betekent dat de lesstof van vakken als wereldoriëntatie, kunst en cultuur, burgerschap en begrijpend lezen niet apart van elkaar wordt aangeboden, maar dat dit in thema’s plaatsvindt. Onze thema’s komen uit het Nederlands Kennis Curriculum (NKC).

Het NKC is een breed curriculum dat de wettelijke kerndoelen een meer specifieke invulling geeft en is voortgekomen uit een samenwerking tussen een aantal stichtingen, waaronder Flores Onderwijs en Academica University of Applied Sciences. Vanaf het begin van de ontwikkeling van het NKC is De Schatgraaf aangesloten bij de landelijke ontwikkelgroep.

De ontwikkeling van het NKC is geïnitieerd vanwege de toename van kansenongelijkheid in het onderwijs (Inspectie van het Onderwijs, 2022). Door te werken met een beredeneerd curriculum, afgestemd op onze leerlingenpopulatie, willen wij deze ontwikkeling keren. Een brede, algemene kennisbasis vergroot de kans op maatschappelijk succes, ongeacht achtergrond of thuissituatie. Daarmee dragen we bij aan een eerlijker start voor ieder kind.

Het NKC is gebaseerd op het werk van de Amerikaanse onderwijskundige E.D. Hirsch jr. 

Hij concludeerde dat het tekstbegrip van leerlingen in grote mate samenhangt met hun achtergrondkennis over een bepaald onderwerp. Vaardigheden als begrijpend lezen, kritisch denken, creatief denken of problemen oplossen, hangen altijd samen met kennis van een specifiek onderwerp. Hoe meer kennis een kind over een bepaald onderwerp heeft, hoe makkelijker het nieuwe kennis in zich opneemt en bijbehorende vaardigheden kan toepassen. In het NKC wordt om die reden eerst gewerkt aan kennisopbouw, en daarna aan toepassing van het geleerde in betekenisvolle contexten.

Vanwege dit principe, dat kennis voortbouwt op al aanwezige kennis, worden de NCK-thema’s iedere twee jaar herhaald. Hierbij bouwen onze leerlingen hun kennis over de onderwerpen uit en wordt deze nieuwe kennis verbonden aan de kennis die zij al eerder geleerd hebben.

In de praktijk betekent dit dat onze leerkrachten de lessen gezamenlijk in leerteams ontwikkelen. De kennis- en toepassingsdoelen die beschreven staan in het curriculum vormen hiervoor de basis. Hierdoor zorgen wij ervoor dat onze lessen aansluiten bij onze leerlingen.